۵ نکته مهم در محاسبه اندازه بازار:

 زیر مجموعه ها را در بازار خود بیابید.
حتی بزرگترین و قویترین شرکت نیز ۱۰۰ درصد سهم از یک بازار را ندارد. در مورد Airbnb، رشد اصلی Airbnb از کمبود اتاق های هتل در طی کنوانسیون ملی دموکراتیک سال ۲۰۰۷ شکل گرفت. مشتریان ابتدایی خود را بیابید قبل از اینکه به شروع به گسترش دادن کسب و کار خود کنید.

۲٫ اندازه گیری بازار از بالا به پایین را انجام دهید.
به بازار کل محصول یا خدمات خود نگاه کنید و سپس عدد واقع بینانه ای برای سهم بازار خود بیابید. برای مثال Airbnb باید میانگین مسافرت ها را بیابد. مسافران ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ مبلغ ۲۳ میلیارد دلار برای اجاره محل اقامت در تعطیلات صرف کرده اند که اگر شرکت ماریوتفورد (رقیب Airbnb) مبلغ ۱۳٫۸ میلیارد دلار از آن را در اختیار خود داشته باشد، احتمالا ۹٫۲ میلیارد دلار باقیمانده را Airbnb باید برای خود در نظر بگیرد.

۳٫ با تجزیه و تحلیل پایین به بالا.
تعیین کنید که کدام محصولات خود را به فروش می رسانید، چندین مکان آنها را به فروش می رسانند و چندین محصول با شما رقابت می کنند. سعی کنید تا جای ممکن در تخمین ها دقیق باشید. این به شما کمک خواهد کرد که کشف کنید رشد واقع بینانه شرکت در ۵ سال آینده چه مقدار خواهد بود. سپس، اعداد خود را با TAM مقایسه کنید. اگر عدد شما بین ۱ تا ۵ درصد از TAM بود یعنی شما تخمین های واقع بینانه ای زده اید.

۴٫ به رقابت در بازار دقت کنید.
صنعت چه مقدار رقابتی است و چه تعداد شرکت با چه میزان سهم از بازار زمامدار هستند؟ اگر، برای مثال، شما تنها تولید کننده فولاد برای نوع خاصی از محصول (مثلا برای دستگاه پزشکی) بودید، اگر ۵۰ درصد بازار برای شما باشد کاملا معقولانه است. از سوی دیگر، به عنوان یک شرکت هواپیمایی جدید در صنعت گردشگری، احتمال آنکه شما بتوانید حتی ۱۰ درصد از سهم بازار را مال خود کنید بسیار کم می باشد.

۵٫ اندازه بازار استاتیک (بازار راکد و ثابت) را ارزیابی کنید.
انجام تجارت در یک بازار ثابت با رقابت شدید همراه است. شما و رقبای خود هر ساله از مشتریانی مشترک استفاده می کنید چرا که بازار رشد خود را کرده  و ثابت شده است. دانستن اندازه بازار استاتیک به شما نشان خواهد داد که چگونه با گذشت زمان TAM مورد نظر تغییر خواهد کرد، که می تواند به شما کمک کند تا همیشه با شرایط بازار همسان و هماهنگ باشید.

تحلیل بالا به پایین و پایین به بالا

-تحلیل بالا به پایین (Top Down)
آنالیز بالا به پایین (Top Down) با مشخص کردن TAM و سسپس تخمین سهم شما در این بازار مشخص می‌شود. برای مثال می‌توانید این‌طور تصور کنید که ویجتی که برای همه افراد قابل استفاده است را می‌فروشید و از آن‌جا که ۳۰۰ هزار نفر در نزدیکی شما زندگی می‌کنند، حتی اگر بتوانید ۵ درصد این بازار را به دست آورید می‌توانید ۱۵ هزار بار بفروشید.

-تحلیل پایین به بالا (Bottom UP)
تحلیل پایین به بالا با تخمین فروش بالقوه محاسبه می‌شود تا شکل کلی فروش را مشخص کند. یک تحلیل پایین به بالا، فروش محصولات مشابه، جایی که می‌توانید محصولتان را بفروشد و میزانی از فروش فعلی را که می‌توانید به دست آورید، ارزیابی می‌کند. این نوع تحلیل به تلاش  زیادی نیاز دارد و نتایج آن دقیق‌ است.

مطالعه بیشتر